Ασκήσεις

  1. (B2000-Θ3Β) Να αναπτύξετε αλγόριθμο που να διαβάζει από το πληκτρολόγιο 100 ακέραιους αριθμούς, να υπολογίζει το γινόμενό τους και να το εμφανίζει.
  2. (B2002-Θ3) Δίνονται η έκταση, ο πληθυσμός και το όνομα καθεμιάς από τις 15 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Να αναπτύξετε αλγόριθμο που:
    α) θα διαβάζει τα παραπάνω δεδομένα,
    β) θα εμφανίζει τη χώρα με τη μεγαλύτερη έκταση,
    γ) θα εμφανίζει τη χώρα με το μικρότερο πληθυσμό και
    δ) θα εμφανίζει το μέσο όρο του πληθυσμού των 15 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  3. (Β2004-Θ4) Μία εταιρεία απασχολεί 30 υπαλλήλους. Οι μηνιαίες αποδοχές κάθε υπαλλήλου κυμαίνονται από 0 € έως και 3.000 €.
    Α. Να γράψετε αλγόριθμο που για κάθε υπάλληλο
    1) να διαβάζει το ονοματεπώνυμο και τις μηνιαίες αποδοχές και να ελέγχει την ορθότητα καταχώρησης των μηνιαίων αποδοχών του,
    2) να υπολογίζει το ποσό του φόρου κλιμακωτά, σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
    Μηνιαίες αποδοχέςΠοσοστό κράτησης φόρου
    Έως και 700 €0%
    Άνω των 700 € έως και 1.000 €15%
    Άνω των 1.000 € έως και 1.700 €30%
    Άνω των 1.700 €40%

    3) να εμφανίζει το ονοματεπώνυμο, τις μηνιαίες αποδοχές, το φόρο και τις καθαρές μηνιαίες αποδοχές, που προκύπτουν μετά την αφαίρεση του φόρου.
    Β. Τέλος, ο παραπάνω αλγόριθμος να υπολογίζει και να εμφανίζει
    1) το συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στο φόρο όλων των υπαλλήλων,
    2) το συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στις καθαρές μηνιαίες αποδοχές όλων των υπαλλήλων.

  4. (ΕΒ2004-Θ3) Μια εταιρεία δημοσκοπήσεων θέτει σ’ ένα δείγμα 2000 πολιτών ένα ερώτημα. Για την επεξεργασία των δεδομένων να αναπτύξετε αλγόριθμο που:
    1) να διαβάζει το φύλο του πολίτη (Α=Άνδρας, Γ=Γυναίκα) και να ελέγχει την ορθή εισαγωγή
    2) να διαβάζει την απάντηση στο ερώτημα, η οποία μπορεί να είναι «ΝΑΙ», «ΟΧΙ», «ΔΕΝ ΞΕΡΩ» και να ελέγχει την ορθή εισαγωγή
    3) να υπολογίζει και να εμφανίζει το πλήθος των ατόμων που απάντησαν «ΝΑΙ»
    4) στο σύνολο των ατόμων που απάντησαν «ΝΑΙ» να υπολογίζει και να εμφανίζει το ποσοστό των ανδρών και το ποσοστό των γυναικών.
  5. (2001-Θ4) Σε ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης συμμετέχουν 20 σχολεία. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος, εθελοντές μαθητές των σχολείων, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, μαζεύουν ποσότητες τριών υλικών (γυαλί, χαρτί και αλουμίνιο).
    Να αναπτύξετε έναν αλγόριθμο, ο οποίος:
    α. να διαβάζει τις ποσότητες σε κιλά των παραπάνω υλικών που μαζεύουν οι μαθητές σε κάθε σχολείο
    β. να υπολογίζει τη συνολική ποσότητα σε κιλά του κάθε υλικού που μάζεψαν οι μαθητές σε όλα τα σχολεία
    γ. αν η συνολική ποσότητα του χαρτιού που μαζεύτηκε από όλα τα σχολεία είναι λιγότερη των 1000 κιλών, να εμφανίζεται το μήνυμα «Συγχαρητήρια». Αν η ποσότητα είναι από 1000 κιλά και πάνω, αλλά λιγότερο από 2000, να εμφανίζεται το μήνυμα «Δίνεται έπαινος» και τέλος αν η ποσότητα είναι από 2000 κιλά και πάνω να εμφανίζεται το μήνυμα «Δίνεται βραβείο».
    Παρατήρηση: Να θεωρήσετε ότι όλες οι ποσότητες είναι θετικοί αριθμοί.
  6. (Β2002-Θ4) Στο πλαίσιο προγράμματος προληπτικής ιατρικής για την αντιμετώπιση του νεανικού διαβήτη έγιναν αιματολογικές εξετάσεις στους 90 μαθητές (αγόρια και κορίτσια) ενός Γυμνασίου.
    Για κάθε παιδί καταχωρίστηκαν τα ακόλουθα στοιχεία :
    1. ονοματεπώνυμο μαθητή
    2. κωδικός φύλου (“Α” για τα αγόρια και “Κ” για τα κορίτσια)
    3. περιεκτικότητα σακχάρου στο αίμα.
    Οι φυσιολογικές τιμές σακχάρου στο αίμα κυμαίνονται από 70 έως 110 mg/dl (συμπεριλαμβανομένων και των ακραίων τιμών). Να αναπτύξετε αλγόριθμο που
    α) θα διαβάζει τα παραπάνω στοιχεία (ονοματεπώνυμο, φύλο, περιεκτικότητα σακχάρου στο αίμα) και θα ελέγχει την αξιοπιστία καταχώρισής τους (δηλαδή το φύλο να είναι μόνο “Α” ή “Κ” και η περιεκτικότητα σακχάρου στο αίμα να είναι θετικός αριθμός),
    β) θα εμφανίζει για κάθε παιδί που η περιεκτικότητα σακχάρου στο αίμα είναι εκτός των φυσιολογικών τιμών, το ονοματεπώνυμο, το φύλο και την περιεκτικότητα του σακχάρου,
    γ) θα εμφανίζει το συνολικό αριθμό των αγοριών που η περιεκτικότητα σακχάρου στο αίμα δεν είναι φυσιολογική και
    δ) θα εμφανίζει το συνολικό αριθμό των κοριτσιών που η περιεκτικότητα σακχάρου στο αίμα δεν είναι φυσιολογική.
  7. (2010-Γ) Σε κάποιο σχολικό αγώνα, για το άθλημα «Άλμα εις μήκος» καταγράφεται για κάθε αθλητή η καλύτερη έγκυρη επίδοσή του. Τιμής ένεκεν, πρώτος αγωνίζεται ο περσινός πρωταθλητής. Η Επιτροπή του αγώνα διαχειρίζεται τα στοιχεία των αθλητών που αγωνίστηκαν. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος:
    Γ1. Να ζητάει το ρεκόρ αγώνων και να το δεχτεί, εφόσον είναι θετικό και μικρότερο των 10 μέτρων.
    Γ2. Να ζητάει τον συνολικό αριθμό των αγωνιζόμενων και για κάθε αθλητή το όνομα και την επίδοσή του σε μέτρα με τη σειρά που αγωνίστηκε.
    Γ3. Να εμφανίζει το όνομα του αθλητή με τη χειρότερη επίδοση.
    Γ4. Να εμφανίζει τα ονόματα των αθλητών που κατέρριψαν το ρεκόρ αγώνων. Αν δεν υπάρχουν τέτοιοι αθλητές, να εμφανίζει το πλήθος των αθλητών που πλησίασαν το ρεκόρ αγώνων σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 50 εκατοστών.
    Γ5. Να βρίσκει και να εμφανίζει τη θέση που κατέλαβε στην τελική κατάταξη ο περσινός πρωταθλητής.
    Σημείωση: Να θεωρήσετε ότι κάθε αθλητής έχει έγκυρη επίδοση και ότι όλες οι επιδόσεις των αθλητών που καταγράφονται είναι διαφορετικές μεταξύ τους.
  8. (Β2013-Γ) Ανατέθηκε σε μια περιβαλλοντική ομάδα να φτιάξει έναν χάρτη επικινδυνότητας πυρκαγιών για την οροσειρά του Ταΰγετου. Ο χάρτης αυτός θα δείχνει σε ποιες περιοχές υπάρχει μεγάλη πιθανότητα πυρκαγιάς, σε ποιες μέτρια και σε ποιες χαμηλή. Για να μπορέσουν να κατασκευάσουν το χάρτη, θα πρέπει σε κάθε περιοχή να μετρήσουν τη μέση ταχύτητα του αέρα και την υγρασία. Για να χαρακτηριστεί μια περιοχή ως υψηλής επικινδυνότητας θα πρέπει η μέση ταχύτητα του αέρα να ξεπερνά τα 10 m/s και η υγρασία να είναι σε «χαμηλά επίπεδα». Για να χαρακτηριστεί ως μέτριας επικινδυνότητας θα πρέπει η μέση ταχύτητα του αέρα να ξεπερνά τα 10 m/s και η υγρασία να είναι σε «υψηλά επίπεδα». Τέλος, για να χαρακτηριστεί ως χαμηλής επικινδυνότητας θα πρέπει η μέση ταχύτητα του αέρα να είναι μικρότερη ή ίση των 10 m/s ανεξάρτητα από τα επίπεδα της υγρασίας.
    Να αναπτύξετε αλγόριθμο, ο οποίος:
    Γ1. Να διαβάζει για 10 περιοχές την υγρασία και τη μέση ταχύτητα του ανέμου.
    Γ2. Για κάθε περιοχή να εμφανίζει τα μηνύματα «Υψηλή επικινδυνότητα», «Μεσαία επικινδυνότητα» και «Χαμηλή επικινδυνότητα» ανάλογα με τους συνδυασμούς των συνδυασμών μέσης ταχύτητας και υγρασίας.
    Γ3. Να εμφανίζει το πλήθος των περιοχών με υψηλή επικινδυνότητα.
  9. (E2014-Γ) Δίνεται η εξίσωση A·x + B·y + Γ·z = Δ.
    Να αναπτύξετε αλγόριθμο, ο οποίος, θεωρώντας δεδομένες τις τιμές των Α, Β, Γ και Δ:
    Γ1. Να εμφανίζει όλες τις λύσεις (τριάδες) της εξίσωσης, εξετάζοντας όλους τους δυνατούς συνδυασμούς ακέραιων τιμών των x, y, z, που είναι μεγαλύτερες από -100 και μικρότερες από 100. Αν δεν υπάρχουν τέτοιες λύσεις, να εμφανίζει κατάλληλο μήνυμα.
    Εφόσον υπάρχουν τέτοιες λύσεις:
    Γ2. Να εμφανίζει την πρώτη λύση (τριάδα) για την οποία το άθροισμα των x, y, z έχει τη μεγαλύτερη τιμή.
    Γ3. Να εμφανίζει το πλήθος των λύσεων της εξίσωσης για τις οποίες τα x, y, z είναι θετικοί άρτιοι αριθμοί.
    Γ4. Να εμφανίζει το ποσοστό των λύσεων για τις οποίες ένα μόνο από τα x, y, z είναι ίσο με μηδέν.
  10. x