Η γλώσσα προγραμματισμού ΓΛΩΣΣΑ

Αν και υπάρχουν πολλές καταπληκτικές γλώσσες προγραμματισμού, οι συγγραφείς του βιβλίου επέλεξαν να επινοήσουν (κατασκευάσουν) μια δικιά τους την οποία και ονόμασαν ΓΛΩΣΣΑ. Θέλανε η ΓΛΩΣΣΑ να είναι όσο γίνεται πιο εύκολη και γι’ αυτό φρόντισαν να έχει ομοιότητες με τον τρόπο γραφής των αλγόριθμων (ψευδογλώσσα). Αυτό όμως έχει σαν αποτέλεσμα οι μαθητές συχνά να μην μπορούν να ξεχωρίσουν τον αλγόριθμο από το πρόγραμμα.

Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ

Ένα πρόγραμμα σε ΓΛΩΣΣΑ μπορεί να περιλαμβάνει μόνο:

  • Γράμματα (πεζά ή κεφαλαία) του Ελληνικού ή Λατινικού αλφαβήτου
  • Τα ψηφία 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
  • + – * / > < = ‘ ( ) . , ! & ^  κενός χαρακτήρας

Μεταβλητές- σταθερές

Κάθε πρόγραμμα διαχειρίζεται τιμές τις οποίες και πρέπει να αποθηκεύει στην μνήμη του υπολογιστή προκειμένου να τις χρησιμοποιήσει ξανά στην συνέχεια. Το όνομα μιας μεταβλητής υποδεικνύει την περιοχή της μνήμης που έχει δεσμευτεί για την αποθήκευση κάποιας τιμής.  Όταν λοιπόν δίνεται η εντολή η μεταβλητή χ να πάρει την τιμή 5 αυτό σημαίνει ότι η περιοχή μνήμης με το όνομα χ θα περιέχει την τιμή 5. Κατά την διάρκεια ενός προγράμματος οι μεταβλητές μπορούν να αλλάξουν τιμές πολλές φορές.

Οι μεταβλητές συχνά παρουσιάζονται ως μικρά “κουτάκια” στην μνήμη, μέσα στα οποία μπορούμε να αποθηκεύσουμε τιμές. 

Η μεταβλητή ηλικία έχει την τιμή 5.
Η μεταβλητή message αρχικά παίρει την λέξη Hello και στην συνέχεια την αντικαθιστά με την λέξη World.

Οι συμβολικές σταθερές μοιάζουν πολύ με τις μεταβλητές μόνο που α αρχική τιμή που θα δοθεί σε αυτές δεν μπορεί στην συνέχεια να αλλάξει.  Για την αποθήκευση του  ΦΠΑ (24%) ή το π (3.14) είναι προτιμότερο να χρησιμοποιηθούν σταθερές.

Τύποι Δεδομένων

  • ΑΚΕΡΑΙΕΣ: π.χ. 5, -3, 0 .
  • ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: π.χ. 3.4, -2.0, 0.
  • ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ (ή αλφαριθμητικές): Οποιοσδήποτε συνδυασμός γραμμάτων και ψηφίων αρκεί να είναι μέσα σε εισαγωγικά. Π.χ. ‘Μανόλης’, ‘3Μαν7όλης6’, ‘0559366123’. Η διαφορά ενός αριθμού που είναι δηλωμένος σαν Ακέραιος ή Πραγματικός, από τον αριθμό που είναι δηλωμένος σαν Χαρακτήρας, είναι ότι ο πρώτος μπορεί να συμμετάσχει σε αριθμητικές πράξεις, ενώ ο δεύτερος δεν μπορεί. Για αριθμούς τηλεφώνου ή ΑΦΜ είναι προτιμότερο να χρησιμοποιηθούν μεταβλητές τύπου ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ διότι στην αντίθετη περίπτωση ο αριθμός 030210271039 θα μετατραπεί από τον υπολογιστή σε 30210271039.
  • ΛΟΓΙΚΕΣ: Αυτός ο τύπος δέχεται μόνο δύο τιμές: ΑΛΗΘΗΣ και ΨΕΥΔΗΣ.

Ονοματολογία

Τα ονόματα (προγραμμάτων, υποπρογραμμάτων, σταθερών, μεταβλητών κλπ.) αποτελούνται από:

  • γράμματα πεζά ή κεφαλαία του ελληνικού ή του λατινικού αλφαβήτου (Α-Ω, Α-Ζ),
  • ψηφία (0-9) καθώς και
  •  _   (κάτω παύλα)

ενώ πρέπει υποχρεωτικά να αρχίζουν με γράμμα.

Επίσης δεν πρεπει να χρησιμοποιούμε ως ονόματα λέξεις που χρησιμοποιεί η ίδια η ΓΛΩΣΣΑ όπως π.χ. (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΑΚΕΡΑΙΕΣ, ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ, ΑΝ , ΤΟΤΕ κ.λπ). Οι λέξεις αυτές αποκαλούνται δεσμευμένες.

Παραδείγματα
Αποδεκτά ονόματα: χ, χ2, χ_2, τελική_τιμή.
Μη αποδεκτά ονόματα: χ!, 2χ, , τελική    τιμή. 

Παρατηρήσεις

  • Αν δεν υπάρχουν σταθερές σε ένα πρόγραμμα τότε το τμήμα που δηλώνονται αυτές παραλείπεται.
  • Κάθε εντολή πρέπει να γράφεται σε ξεχωριστή γραμμή.
  • Αν μια εντολή δεν χωρά σε μία γραμμή τότε μπορούμε να συνεχίσουμε στην από κάτω γραμμή αρκεί αυτή να ξεκινά με τον χαρακτήρα &.
  • Αν στην αρχή μιάς γραμμής υπάρχει θαυμαστικό ( ! ), τότε ο υπολογιστής την αγνοεί. Κάθε τέτοια γραμμή ονομάζεται σχόλιο. Τα σχόλια βοηθούν στην καλύτερη κατανόηση του προγράμματος.

Ερωτήσεις ανάπτυξης απο Πανελλαδικές εξετάσεις

  1. (Β2005-Θ1Αα) Να αναφέρετε τους αριθμητικούς τύπους δεδομένων της «ΓΛΩΣΣΑΣ». 

  2. (Β2004-Θ1Γ) Να περιγράψετε τους τύπους δεδομένων που υποστηρίζει η ΓΛΩΣΣΑ. 

  3. (Β2006-Θ1Α3) Να περιγράψετε τους τύπους δεδομένων που υποστηρίζει η ΓΛΩΣΣΑ. 

  4. (2010-A2) Να αναφέρετε τους τύπους των μεταβλητών που υποστηρίζει η ΓΛΩΣΣΑ. Για κάθε τύπο μεταβλητής να γράψετε μια εντολή εκχώρησης σταθερής τιμής σε μεταβλητή.

  5. (Β2005-Θ1Δ) Τι είναι σταθερά και τι είναι μεταβλητή;

  6. (Β2005-Θ1Δ) Να δώσετε από ένα παράδειγμα δήλωσης σταθεράς και δήλωσης μεταβλητής στη «ΓΛΩΣΣΑ».

  7. (2020-Α3) Ποια από τα παρακάτω ονόματα (1 – 8) δεν είναι αποδεκτά στη ΓΛΩΣΣΑ
    ως ονόματα μεταβλητών (μονάδες 3); Να εξηγήσετε γιατί δεν είναι
    αποδεκτά.     1) ΑΡΧΗ  2) 1ος  3) ΑΝΑ   4) Max 5) Φ.Π.Α.   6) X10    7) MAΡΙΑ   8) ΤΙΜΗαγοράς
  8. χ
  9. χ